Strategia rozwoju

Charakterystyka Instytutu

Instytut Ekonomii i Finansów (IEiF) powstał w październiku 2019 roku w wyniku reorganizacji, struktury Uniwersytetu Opolskiego jako największy zarówno pod względem kadrowym, jak i liczby posiadanych studentów Instytut funkcjonujący w ramach Wydziału Ekonomicznego.
Dzięki działalności naukowej IEiF Uniwersytet Opolski jako jedyna uczelnia w regionie, posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora w dyscyplinie ekonomia i finanse.
W skład IEiF wchodzą trzy katedry: Katedra Teorii Ekonomii, Katedra Finansów i Rachunkowości oraz Katedra Rynku Pracy i Polityki Społeczno-Ekonomicznej.
W Instytucie na chwilę obecną (wrzesień 2021 r.) zatrudnionych jest w wymiarze pełnego etatu 4 doktorów habilitowanych, 22 doktorów, w tym 15 adiunktów i siedmiu starszych wykładowców oraz dwóch magistrów.
Głównymi kierunkami studiów przyporządkowanymi do dyscypliny ekonomia i finanse, bezpośrednio powiązanymi z aktywnością naukową pracowników Instytutu są ekonomia oraz finanse i rachunkowość.
Kierunek studiów ekonomia został utworzony w 1975 r. w ramach Instytutu Nauk Ekonomicznych działającego w ramach Wydziału Filologiczno-Historycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Powstańców Śląskich w Opolu. Natomiast w ofercie edukacyjnej Wydziału Ekonomicznego istnieje od początku jego istnienia (1992 r.) w ramach studiów I i II stopnia.
Jako przejaw internacjonalizacji działalności dydaktycznej w roku akademickim 2017/2018 uruchomione zostały specjalności anglojęzyczne: na studiach I stopnia – International business, a na studiach II stopnia – Sustainable development. Cieszą się one popularnością przede wszystkim wśród studentów zagranicznych. Kierunek studiów finanse i rachunkowość został uruchomiony od początku roku akademickiego 2020/2021. W tym przypadku
realizowane są zarówno studia I, jak i II stopnia.
Pracownicy Instytutu prowadzą również zajęcia na innych kierunkach w ramach Uniwersytetu Opolskiego, jako kadra wspierająca w zakresie szeroko rozumianych przedmiotów ekonomicznych i finansowych oraz w ramach kursów ogólnouczelnianych.

Prowadzenie badań naukowych i propagowanie wiedzy pozwalającej uzyskać odpowiedzi na najważniejsze i najbardziej pilne problemy współczesnej ekonomii i finansów. Instytut Ekonomii i Finansów będzie pełnił rolę wyróżniającej się w regionie jednostki, prowadzącej badania naukowe użyteczne pod względem teoretycznym (badania podstawowe) i aplikacyjnym, których efekty mogą być wykorzystane zarówno w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym, jak i międzynarodowym.

1. IEiF jako uznany w kraju i za granicą instytut badawczy w dyscyplinie ekonomia i finanse, specjalizujący się w obszarach badawczych realizowanych w ramach zespołów badawczych skupionych wokół Katedr Instytutu.
2. IEiF jako jednostka naukowa posiadająca stabilną kategorię B+ z potencjałem i perspektywami na osiągnięcie kategorii A.
3. IEiF jako atrakcyjne miejsce pracy stwarzające pracownikom optymalne warunki do rozwoju naukowego.

Diagnoza stanu obecnego

Na podstawie informacji zawartych w corocznych sprawozdaniach jednostek organizacyjnych, bazy danych Biblioteki Głównej UO (Bazy Wiedzy), informacji zawartych w zasobach informatycznych UO dokonano diagnozy stanu, w jakim znajduje się obecnie Instytut Ekonomii i Finansów. Na tej podstawie przygotowano analizę SWOT jego działalności (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).

Analiza SWOT działalności Instytutu Ekonomii i Finansów

Wizja

Silne strony:

  • samodzielność organizacyjna, będąca następstwem zmian w strukturach organizacyjnych Uniwersytetu Opolskiego umożliwiającej powstanie Instytutu
    Ekonomii i Finansów,
  • uprawnienie do nadawania przez Uniwersytet Opolski stopnia doktora nauk w dyscyplinie ekonomia i finanse. Uniwersytet Opolski jest jedyną publiczną uczelnią wyższą na terenie miasta Opola i województwa opolskiego, która posiada takie uprawnienie;
  • przyporządkowany kierunek studiów finanse i rachunkowość (zarówno I jak i II stopień studiów), który cieszy się (wraz z kierunkiem ekonomia) największym zainteresowaniem potencjalnych studentów Wydziału Ekonomicznego, o czym świadczą każdoroczne wyniki rekrutacji. Stwarza to warunki do utrzymywania stabilnego pensum, daje możliwość upowszechniania wyników badań własnych poprzez proces dydaktyczny oraz włączania studentów w proces ich realizacji;
  • umiędzynarodowienie kadry naukowej, poprzez udział w międzynarodowych zespołach badawczych oraz stałą obecność w strukturach pracowników naukowo dydaktycznych z zagranicy (Niemcy),
  • lokalizacja w mieście akademickim Opolu, zajmującym bardzo wysokie miejsca w ogólnopolskich rankingach m.in. pod względem korzystnej lokalizacji firm z sektora BPO (Business Process Outsourcing), jakości życia w mieście, co może stanowić czynnik przyciągający interesariuszy zewnętrznych (możliwość opracowywania ekspertyz, raportów, opracowań, itp.) oraz studentów również spoza regionu opolskiego
  • utrzymujący się na względnie stabilnym poziomie popyt na rynku pracy na absolwentów kierunków studiów ekonomia oraz finanse i rachunkowość. Pozwala to na utrzymanie względnie stabilnego zatrudnienia pracowników IEiF, utrzymanie dla nich pensum3 oraz umożliwienie prowadzenia badań o dłuższym horyzoncie czasowym,
  • włączanie studentów w badania naukowe prowadzone w ramach Katedr IEiF – w szczególności poprzez koła naukowe, ofertę seminariów oraz możliwość publikowania w Studenckich Zeszytach Naukowych;
  • systematyczny wzrost stanu księgozbioru Biblioteki Wydziału Ekonomicznego i uzupełnianie go o najnowsze pozycje dla celów badawczych i dydaktycznych – największy księgozbiór z zakresu ekonomii i finansów w województwie opolskim,dostęp do baz danych zawierających najbardziej aktualne informacje pod kątem prowadzonych badań;
  • ponad 45-letnie doświadczenie w zakresie kształcenia kadr ekonomicznych dla regionu i kraju.

 

Słabe strony:

  • nadmierne obciążenie zadaniami dydaktycznymi pracowników badawczodydaktycznych (zmniejszone ostatnio dzięki przyjętym regulacjom statutowym uczelni) skutkujące ograniczonym zaangażowaniem w prowadzenie badań naukowych i możliwością włączania w nie studentów,
  • zbyt duża rozpiętość tematyczna zajęć prowadzonych przez kadrę naukowodydaktyczną, co znacznie utrudnia koncentrację na prowadzonej działalności naukowej pracowników IEiF,
  • duża luka pokoleniowa między najliczniejszą grupą adiunktów a pracownikami na stanowisku asystenta, a także luka kadrowa między grupą adiunktów a pracownikami na stanowisku profesora (co najmniej ze stopniem doktora habilitowanego).
  • ograniczona możliwość kształtowania istotnych, co do wielkości i siły oddziaływania bodźców finansowych motywujących pracowników badawczo-dydaktycznych wnoszących największy wkład w rozwój potencjału naukowego Instytutu,
  • „przegrywanie walki o młode talenty”, wynikające ze słabej możliwości płacowego i pozapłacowego przyciągania najzdolniejszych absolwentów studiów ekonomicznych na stanowisko asystenta w relacji do dużo atrakcyjniejszej i bardziej przejrzystej ścieżki kariery będącej w ofercie biznesu,
  • „przegrywanie walki o uznane w środowisku talenty” – słaba atrakcyjność w zakresie siły przyciągania obiecujących i młodych wiekiem doktorów habilitowanych w relacji do oferty uczelni w dużych ośrodków ościennych,
  • brak skutecznej i przynoszącej wymierne efekty (w postaci ekspertyz, opracowań, czy raportów naukowych) współpracy z instytucjami otoczenia społeczno- gospodarczego w tym zakresie,
  • brak identyfikacji pracowników administracji z powodzeniem funkcjonowania organizacji jako całości – brak wsparcia ze strony administracji uczelni w procesie upowszechniania efektów działalności naukowej, wynikający z nieefektywnych zasad komunikacji oraz braku poczucia współodpowiedzialności ze strony pracowników administracji za wspólne dobro jakim jest przyszłość uczelni,
  • brak systemu oceny pracowników administracji, skutkujący całkowitym brakiem ich odpowiedzialności za osiągane efekty pracy,
  • ograniczone możliwości finansowania badań naukowych, m.in. zakupu oprogramowania, danych, niezbędnego sprzętu komputerowego, czy materiałów i usług na potrzeby prowadzenia działalności naukowej.

Szanse:

  • możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych na badania naukowe w ramach konkursów krajowych i międzynarodowych, możliwość intensyfikacji współpracy międzynarodowej dzięki rozwiązaniom jakie daje zastosowanie nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych, takich jak MS Teams, Zoom itp.. Stosowanie tych narządzi daje Instytutowi możliwości, których nie miałby w normalnych warunkach
  • możliwości intensyfikacji współpracy międzynarodowej z innymi uczelniami
    wyższymi, pozwalająca na internacjonalizację badań naukowych, np. w ramach
    konsorcjum FORTHEM,
  • istnienie silnej konkurencji w regionie i kraju motywującej do intensyfikacji działań naukowych i publikacyjnych,
  • niewyeksplorowane ścieżki możliwości nawiązania współpracy z lokalnymi
    instytucjami otoczenia społeczno-gospodarczego,
  • dalszy rozwój kierunku finanse i rachunkowość oraz związane z tym możliwości
    zatrudniania nowych pracowników badawczo-dydaktycznych Instytutu.

Zagrożenia:

  • trendy demograficzne w Polsce i ich skutki dla systemu edukacji na poziomie
    wyższym (konkurencja o kadrę naukową, studenta, drenaż mózgów na rzecz
    większych ośrodków akademickich),
  • trendy edukacyjne w Polsce i ich skutki dla Instytutu (systematyczny spadek
    przygotowania absolwentów szkół średnich do kształcenia na poziomie wyższym, obciążenie kandydatów konsekwencjami nieustannych zmian systemowych i programowych) oznaczające coraz gorzej przygotowanych do prowadzenia samodzielnej nauki studentów, a dla pracowników badawczo-dydaktycznych większe zaangażowanie w niwelowanie braków wiedzy z zakresu kształcenia na poziomie średnim, a nawet podstawowym zamiast rozwijania wiedzy i kompetencji na poziomie kształcenia wyższego. Może to wiązać się z obniżeniem potencjału naukowego absolwentów.
  • systematyczne zmniejszanie realnego poziomu finansowania nauki i szkolnictwa wyższego, objawiające się spadkiem nakładów na szkolnictwo wyższe w szczególności w regionach pozamertopolitalnych,
  • poziom finansowania nauki i kształcenia akademickiego nieadekwatny względem wyzwań współczesności XXI wieku oraz konkurencji ze strony innych krajów UE, w tym prowadzących aktywną politykę drenażu ludności poprzez internacjonalizację kształcenia,
  • nadmierna biurokratyzacja pracy naukowej i dydaktycznej, co w efekcie skutkuje zwiększaniem się nakładów pracy kosztem rozwoju naukowego,
  • w kontekście zbliżającej się ewaluacji (2022 rok) istnieje niepewność dotycząca
    utrzymania uprawnień do nadawania stopnia doktora nauk w dyscyplinie ekonomia i finanse,
  • utrata statusu Instytutu mającego jako jedyny na uczelniach publicznych w regionie kierunek finanse i rachunkowość I i II stopnia,
  • przedłużająca się pandemia i obostrzenia, skutkujące koniecznością zdalnej pracy, co zmienia w sposób nieodwracalny i nieprzewidywalny obraz życia społecznego oraz wszystkich dziedzin gospodarki, w tym również i szkolnictwa wyższego.

Cel strategiczny

Podstawowym celem strategicznym Instytutu Ekonomii i Finansów jest utrzymanie i wzmocnienie obecnego potencjału naukowego, a w dłuższej perspektywie jego rozwój, dzięki któremu Uniwersytet Opolski uzyska uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego w dyscyplinie ekonomia i finanse.
Wymieniony cel strategiczny poddany został procesowi dezagregacji na wiązkę celów taktycznych i przyporządkowanych im celów operacyjnych w poszczególnych obszarach działalności IEiF – nauka, rozwój kadry, współpraca z interesariuszami zewnętrznymi. Zostały one przygotowane w oparciu o analizę SWOT i obejmują wszystkie poddane analizie obszary funkcjonalne działalności naukowej Instytutu Ekonomii i Finansów.

Cele taktyczne

  • Utrzymanie statusu Instytutu mającego uprawnienia do nadawania stopnia doktora w dyscyplinie ekonomia i finanse oraz stworzenie w perspektywie najbliższych 10 lat fundamentów dających podstawy i możliwość ubiegania się o uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego.
  • Tworzenie zespołów badawczych o wysokim potencjale naukowym, skupionych wokół tematyki migracji i rynku pracy, pieniądza wirtualnego, fintech i CDBC, analizy rynków produktów rolnych, finansów samorządowych i osobistych.
  • Prowadzenie badań naukowych w zidentyfikowanych i zdiagnozowanych niszach badawczych, (m.in. ważnych dla regionu) zgodnych z zainteresowaniami badawczymi i potencjałem pracowników, odpowiadających wyzwaniom współczesnego świata ekonomii i finansów.
  • Prowadzenie międzynarodowych badań naukowych przy współpracy z ośrodkami zagranicznymi.

Kluczowe cele operacyjne odnoszące się do celów taktycznych

Ad.1. Cele operacyjne

  • Zwiększenie potencjału naukowego kadry dzięki uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego przez 3-4 pracowników oraz uzyskanie stopnia doktora w dyscyplinie ekonomia i finanse przez co najmniej dwóch pracowników.
  • Równocześnie planowane jest zatrudnienie 1-2 pracowników co najmniej ze stopniem doktora habilitowanego.
  • Szybkie zmniejszenie luki pokoleniowej wśród kadry naukowej poprzez pozyskanie nowych pracowników o wysokim potencjale naukowym.

 

Ad. 2. Cele operacyjne

  • Planowane zatrudnienie młodych pracowników posługujących się językiem angielskim na stanowiska adiunkta i/lub asystenta,
  • Stworzenie młodym pracownikom naukowo-dydaktycznym spersonalizowanej ścieżki kariery zapewniającej im warunki w sferze stabilności dydaktyki jak i również płacowe) do pogłębiania doskonałości naukowej, mające na celu stworzenie warunków do szybkich awansów.
  • Rezygnacja z nadgodzin lub ograniczenie ich do niezbędnego minimum, umożliwiające poświęcenie się w znacznie większym stopniu działalności naukowej i publikacyjnej.

 

Ad. 3. Cele operacyjne

  • Realizacja badań naukowych, których efekty wyrażają się m.in. w publikacjach plasowanych w uznanych w środowisku naukowym czasopismach, w prowadzeniu stałej, opartej na zawartych umowach współpracy z interesariuszami zewnętrznymi,
    prowadzeniu studiów doktoranckich, a także prowadzeniu polityki kadrowej skoncentrowanej na wynikach naukowych pracowników.
  • Aplikowanie o granty w instytucjach krajowych i międzynarodowych, w tym również w ramach konsorcjów międzynarodowych.
    Stworzenie efektywnego systemu motywacyjnego premiującego w sposób istotny pracowników uzyskujących najlepsze wyniki w sferze naukowej.
  • Ustalenie minimalnej wysokości wypełnionego przez pracownika badawczodydaktycznego jednostki udziałowej (slota) na poziomie pozwalającym na osiągnięcie co najmniej kategorii B+ w kolejnym okresie ewaluacyjnym.
  • Zastosowanie w sposób maksymalnie obiektywny systemu oceny pracowniczej.
  • Przejście nieefektywnych naukowo pracowników ze stanowisk naukowodydaktycznych na etaty dydaktyczne.

 

Ad. 4. Cele operacyjne

  • Zaangażowanie pracowników badawczo-dydaktycznych w międzynarodowe projekty badawcze, których pokłosiem będą publikacje zwarte oraz cykle artykułów w renomowanych czasopismach krajowych i zagranicznych.
  • Udział pracowników IEiF w międzynarodowych konferencjach naukowych tematycznie związanych z prowadzonymi badaniami naukowymi.
  • Prowadzenie stałej współpracy z interesariuszami zewnętrznymi, m.in. uczelniami krajowymi i zagranicznymi, JST, administracją publiczną i biznesem celem prowadzenia wspólnych badań naukowych.
  • Intensyfikacja zakresu i częstotliwości świadczenia usług skierowanych do biznesu.

Główne obszary zainteresowań naukowych pracowników Instytutu obejmują:

  • funkcjonowanie systemów emerytalnych, system ubezpieczeń społecznych;
  • behawioralne aspekty funkcjonowania podmiotów na rynku, psychologiczne determinanty zachowań ekonomicznych, ekonomikę i finanse gospodarstw
    domowych;
  • ekonomię wirtualnej gospodarki;
  • ekonomię mikrofinansów;
  • ekonomię zrównoważonego rozwoju, międzynarodowe aspekty zrównoważonego rozwoju;
  • ekonomiczne aspekty gospodarki energetycznej;
  • funkcjonowanie i rozwój rynku pracy; problematykę bezrobocia;
  • funkcjonowanie i rozwój rynku nieruchomości;
  • zarządzanie finansami publicznymi, w tym zwłaszcza finansami samorządów terytorialnych;
  • finanse i rachunkowość podmiotów gospodarczych;
  • makro- i mikroekonomiczne aspekty działalności banków; teoria pieniądza, stabilność globalnego systemu finansowego, rynków finansowych, kryptowaluty i technologia blockchain;
  • zastosowanie ekonometrii w analizie i prognozowaniu zjawisk gospodarczych;
  • modelowanie ekonometryczne konsumpcji gospodarstw domowych;
  • prognozowanie cen produktów rolnych;\
  • ekonometryczną analiza koniunktury w rolnictwie;
  • metody analizy rynków finansowych;
  • procesy demograficzne na świecie, w Europie, w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem skutków społeczno- ekonomicznych w układach: kontynentalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym;
  • problemy związane z kształtowaniem polityki rodzinnej, finansowaniem polityki społecznej, z regionalnym i lokalnym rynkiem pracy, funkcjonowaniem podmiotów gospodarczych oraz edukacją młodzieży w kontekście dostosowań szkolnictwa wyższego do potrzeb rynku pracy;
  • ekonomiczne, organizacyjne, prawne a przede wszystkim finansowe możliwości rozwojowych małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach polskiej gospodarki rynkowej;
  • ewolucję, kreowanie i praktyczny wymiar polityki regionalnej i lokalnej;
  • innowacje i innowacyjność, zarówno w kontekście sektorowym (małe i średnie przedsiębiorstwa) jak i regionalnym.

W tych obszarach badawczych publikowane są artykuły, rozdziały i monografie pracowników Instytutu. W latach 2017-2020 powstało ok. 10 monografii oraz ponad 100 artykułów autorskich i współautorskich.

Oprócz prowadzonych badań naukowych Instytut oferuje usługi skierowane do biznesu w następującym zakresie:

  • Analiza rynkowa (dowolnego rynku towarów i usług) w ujęciu mikro- i makroekonomicznym;
  • Doradztwo ekonomiczno-finansowe w zakresie uruchamiania działalności gospodarczej;
  • Doradztwo w opracowywaniu projektów i wniosków o wsparcie finansowe (w tym unijne);
  • Analiza zachowań rynkowych podmiotów;
  • Doradztwo w zakresie rynku nieruchomości;
  • Doradztwo w zakresie projektów energooszczędnych i niskoemisyjnych;
  • Prowadzenie warsztatów i szkoleń z zakresu systemów zarządzania jakością, uruchamiania i prowadzenia działalności gospodarczej;
  • Ocena efektywności polskiego systemu emerytalnego;
  • Badanie uwarunkowań oraz efektywności systemu emerytalnego w Polsce;
  • Ocena efektywności polskiego systemu emerytalnego; Badanie uwarunkowań oraz efektywności systemu emerytalnego w Polsce;
  • Optymalizacja portfela funduszy inwestycyjnych;
  • Teoria i zastosowania statystyki i ekonometrii w gospodarce;
  • Badania marketingowe;
  • Optymalizacja decyzji logistycznych;
  • Analiza i ocena funkcjonowania rynku;
  • Prognozowanie oraz symulacja procesów społeczno-ekonomicznych;
  • Zastosowanie Big Data w handlu, nauce, przemyśle, administracji;
  • Prognozowanie oraz symulacja procesów społeczno-ekonomicznych;
  • Teoria i zastosowania statystyki i ekonometrii w gospodarce;;
  • Procesy demograficzne na Świecie, w Europie, w tym szczególnie z uwzględnieniem Polski i ich skutki społeczno- ekonomiczne;
  • Badania dotyczące ekonomicznych, organizacyjnych, prawnych a przede wszystkim finansowych możliwości rozwojowych małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach polskiej gospodarki rynkowej;
  • Opracowanie analizy rynku i badania rynku, z możliwością uwzględnienia w analizie wejścia na krajowy rynek z nowym produktem/usługą;
  • Opracowanie lub aktualizacja strategii rozwoju przedsiębiorstwa;
  • Opracowanie Biznes planu jako narzędzia pozyskiwania środków finansowych na realizację przedsięwzięć rozwojowych;
  • Doradztwo finansowe;
  • Opracowanie studium wykonalności inwestycji;
  • Opracowywanie planów restrukturyzacyjnych;
  • Badanie sprawozdań finansowych;
  • Badania dotyczące ekonomicznych, organizacyjnych, prawnych a przede wszystkim finansowych możliwości rozwojowych małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach polskiej gospodarki rynkowej;
  • Opracowanie analizy rynku i badania rynku, z możliwością uwzględnienia w analizie wejścia na krajowy rynek z nowym produktem/usługą;
  • Opracowanie lub aktualizacja strategii rozwoju przedsiębiorstwa;
  • Kursy i szkolenia: inwentaryzacja w firmie;
  • Kursy i szkolenia: obsługa podatkowo-księgowa mikro, małej i średniej firmy;
  • Kursy i szkolenia: podatkowa księga przychodów i rozchodów w firmie;
  • Kursy i szkolenia: podstawy rachunkowości – kurs I stopnia;
  • Kursy i szkolenia: samodzielny księgowy – kurs II stopnia;
  • Kursy i szkolenia: główny księgowy – kurs II stopnia;

Podsumowanie (charakterystyka, potencjał naukowy, uprawnienia)

Instytut Ekonomii i Finansów jest stosunkowo niewielką jednostką w skali kraju, ale dzięki której Uniwersytet Opolski – jako jedyna uczelnia w regionie – posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk ekonomicznych w dyscyplinie ekonomia i finanse. Pracownicy Instytutu cieszą się w środowisku uznaną renomą, zawdzięczają ją unikatowemu charakterowi prowadzonych badań, przekładającemu się na ich rozpoznawalność.

Kluczowy potencjał dalszego rozwoju Instytutu stanowić będzie współpraca w wymiarze międzynarodowym.

W analizowanej perspektywie czasowej w Instytucie planowane jest zwiększenie potencjału naukowego kadry badawczo-dydaktycznej dzięki uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego przez 3-4 pracowników IEiF oraz uzyskanie stopnia doktora przez co najmniej dwóch obecnych pracowników, będących obecnie asystentami dydaktycznymi.

Równocześnie planowane są działania o charakterze zewnętrznym, których celem jest zatrudnienie w wymiarze pełnego etatu 1-2 pracowników co najmniej ze stopniem doktora habilitowanego dla wzmocnienia potencjału naukowego Instytutu. W analizowanym przedziale czasowym w najbliższej perspektywie ze względu na osiągnięcie wieku emerytalnego może pojawić się ryzyko zakończenia umów pracę z sześcioma pracownikami.
Na zwalniane stanowiska planowane jest zatrudnienie nowych osób, charakteryzujących się wysokim potencjałem naukowym.

W chwili obecnej Uniwersytet Opolski posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk w dyscyplinie ekonomia i finanse. Jest to jednak możliwe tylko w sytuacji powoływania do składu komisji doktorskiej jednego członka z dyscypliny pokrewnej. Potencjał kadrowy Instytutu w tym aspekcie jest ograniczony, ale mógłby zostać powiększony dzięki ewentualnemu połączeniu z Instytutem/Instytutami z dziedziny nauk społecznych, zatrudnieniu pracowników ze stopniem co najmniej doktora habilitowanego, a w dalszej perspektywie dzięki opisanym wcześniej awansom naukowym. Wówczas zapewnienie ciągłości realizowania uprawnień do nadawania stopnia doktora byłoby niezakłócone.

Skip to content